Bioenvisions første kommersielle gjennombrudd for D-Pyre, et miljøvennlig flammehemmer-produkt, åpner nye produktmuligheter for det forskningstunge selskapet etablert i Herøya Forskningspark.
Alfa og Omega
– De to første kommersielle kontraktene er alfa og omega for oss, sier Bioenvision ledelsen, Morten Eikenes, CEO og Espen Solberg, CCO. – Det betyr at aktører i transport- og sportsbransjen har godkjent produkter for bruk både som flammehemmer og erstatning for miljøgiftige kjemikalier.
Interesse åpner flere muligheter
I tillegg har gjennombruddet utløst stor interesse og åpnet for flere produktmuligheter.
– Spennende nå, er at vi har et teppe fullt av muligheter, sier Espen Solberg. – Det er der forsker-teamet kommer inn, at det blir en utvikling mellom kunde og lab’en. Vi kan sende våre prøver til kundene, så tester de, og kanskje justerer litt på måten de gjør ting på, og vi justerer. Det kan gå fram og tilbake, kanskje flere ganger, før vi finner den formulering som skal til. Det er skreddersøm, og tar tid. Men nå har vi mange ting på gang, spesielt innenfor flammehemmere til transportbransjen. Det er hovedfokus framover.
Girer opp FoU
Funzionanos forsker-team girer opp FoU-aktiviteter i jakten på grønne produkter i test-laboratoriene i Herøya Forskningspark.
– Vi er veldig involvert sammen med våre kunder, sier forskerne, Sissel Bjørge, Brian Wabende Og Darya Zeini.
Sissel Bjørge, siste nyansatte oktober 2022, mener at alle grønne produkter starter i forsker-teamet.
– Veldig ofte starter det med at FoU-teamet arbeider sammen med kunden for å lage produktet. Det fungerer best for kunden. Og fordi vi forskere er i tidlig fase på å lage disse produktene, trenger vi å jobbe tett sammen med kunder, som hjelper oss i utviklingsfasen videre.
Finner flere områder
Darya Zeini, også nyansatt forsker i Funzionano siden september i fjor, mener at det beste med Bioenvisions teknologi er at den kan skreddersys kunders behov. Hun liker at kunder blir partnere med forsker-teamet.
– Vi trenger tilbakemelding og innspill når vi utvikler og forbedrer produktene, men finner også flere områder hvor vi kan bli involvert og hjelpe kunder.
Brian Wabende legger til at de jobber hele tiden med å tilpasse produktet relatert til behovet og hva som passer for kunder.
Stort samarbeid
– Det er et stort samarbeid, et samarbeid som er viktig for å utvikle både produkter og også selskapet, mener forskerne.
Forskerne presentert
05. januar 2023