Ressurspool med kvalitetssikret fagkompetanse vekker oppmerksomhet

Nå gjøres 650 fagoperatører fra ressurssenteret klare til store vedlikeholdsoppdrag i Grenlandsindustrien i mars.
fire personer, poserer, produksjonshall, verneutstyr, prosess Får oppmerksomhet: Ressursteamet i Bilfinger Industrial Manning i Porsgrunn, fra venstre Jeanine Winther, leder, sammen med Kari Klufterud, Anniken Nordnes og Ronnie Skavlid, får oppmerksomhet for arbeidet med å kvalitetssikre fagfolk ut i oppdrag til industrien.

Bilfinger Industrial Manning i Porsgrunn bygger opp et ressurssenter av fagfolk. Dette skal sikre moderselskapet Bilfinger Engineering & Maintenance Nordics AS ressurser til selskapets prosjekter og kunder.

Målet er å skaffe tilgang på fagfolk fra ulike leverandører av personell samt kvalitetssikre fagkompetanse, HMS-kunnskap, sertifikater og arbeidsforhold, nødvendig på oppdrag ute hos industrikunder.

Sikre kvalifiserte ressurser

– Dette er noe vi velger å gjøre i Bilfinger for å sikre tilfang på nok fleksible og kvalifiserte ressurser som kan ta toppene når behovet melder seg, sier Jeanine Winther. Hun står i spissen for storsatsingen på ressurssenter.

portrett kvinne

– Den største utfordringen vi merker nå er å få tak i nok personell når vi skal utføre større prosjekter og vedlikeholdsstopper for kunder. Fordi behovet er fram i tid, jobber vi kontinuerlig med dette. Nå samler vi erfaring og lager systematikk for å kvalitetssikre fagpersonene i ressurssenteret. 

Trenger flere i 2022

Bilfinger Industrial Manning trenger enda flere ressurser for å dekke store vedlikeholdsrevisjoner i Grenland og på Mongstad denne våren. I fjor høst var 400 personer på vedlikeholdsoppdrag i Yaras ammoniakkfabrikk i regi av Bilfinger.

Fra mars skal 650 fagfolk på revisjonsoppdrag i ti hektiske uker. Den største vedlikeholdsstoppen i Grenland er ved fabrikkanleggene til Ineos Rafnes, Bamble og Inovyn VCM som går over 8 uker. I tillegg er det vedlikeholdsoppdrag hos Yara Porsgrunn på Herøya og hos Equinor på Mongstad.

Økende behov

– Vi ser et økende behov og skjerpet konkurranse på gode fagfolk, og da blir det enda viktigere å sikre at folkene vi sender ut på oppdrag har rett kompetanse og ikke minst nødvendig HMS-standard i forhold til våre og kunders sikkerhetskrav, sier Winther.

Bygger pool av folk og bedrifter

– Kari, Ronnie og Anniken gjør en formidabel innsats med å bygge opp en pool med folk og kvalitetssikre leverandører av personell som vi forespør, berømmer Jeanine Winther.  

– Trenger vi flere enn vi greier å skaffe internt i Bilfinger, så forespør vi både hos produksjonsbedrifter og bemanningsselskaper og utvider vår ressurspool med ressurser som kan levere på lang sikt, men også på kort sikt, forteller Ronnie.

Forespurt 70 leverandører

Bilfinger Industrial Manning samarbeider med mange leverandører av personell.

portrett kvinne, verneutstyr, fabrikkhall

– I forbindelse med vedlikeholdsrevisjonene nå til våren, har vi forespurt mellom 60-70 leverandører på hva de har av tilgjengelig personell, innenfor mange fagdisipliner, forteller Kari. – Vi forespør leverandører i Norge og utlandet, men prøver først og fremst å skaffe ressurser fra egne selskaper, Bilfinger i Norge, Sverige, Finland og Tyskland.

– Lokale leverandører er ofte foretrukket, men for større prosjekter og revisjonsstanser må vi søke i hele Norge og også utover landets grenser, sier hun.

Får oppmerksomhet

Ronnie forteller at de får oppmerksomhet for leverandør- og kompetanseoversikten de har utviklet. De jobber tett med avdelingene, HR, Innkjøp og HMS.  

– Vi presenterer dette på en strukturert og systematisk måte, og vi ser at oversiktene vi har utviklet etterspørres i nye forespørsler fra kunder.

portrett av mann, inne i prosesshall

Premissgiver

– Ja, vi ser at vi er premissgiver i dette, sier Jeanine Winther stolt. – Kunder er fornøyd og vi får tilbakemelding på at det er ingen andre som jobber akkurat slik som oss nå. Vi ser også at vi har gjort det vanskelig for oss selv ved å stille strengere krav ovenfor leverandørene. Å følge opp dette såpass tett, har rett og slett utfordret mange leverandører lokalt.  

Blir bedre

– Jeg tror jo at vi klarer å gjøre lokale leverandører, spesielt de som vi bruker en del, enda mer attraktive i markedet, kommenterer Kari. – Det har sikkert vært en overgang for noen. Vi jobber i det daglige med å utvikle oss sammen med leverandørene, og opplever nå at flere synes dette er en god måte å bli bedre på.

Avhengig av hverandre

– Vi jobber ikke med pekefinger, presiserer ressursteamet. – Vi er jo avhengig av hverandre, og trenger å jobbe sammen med kontinuerlige forbedringer for å dekke opp behovet for kapasitet, fleksibilitet og kompetanse. Dette er bra for kunden, for Bilfinger, for leverandørene. Ja, for alle.

 


Les også