Meld deg på vårt nyhetsbrev

Yaras første digitale «kalikjører»; forbedret gjødselkvalitet, ny jobbhverdag

Et nettbrett i hjullasteren har på få måneder nullet ut feillevering av råstoff til gjødselproduksjon, og «kalikjører» Rune Skagsoset og kollegaer i Yara Porsgrunn har fått ny og bedre jobbhverdag.
Mann sitter i døråpning på hjullaster og holder en ipad, poserer Superfornøyd: – Ville aldri gå tilbake igjen til slik det var før, sier superfornøyd Rune Skagsoset, «kalikjører» med nettbrettet han nå bruker for å styre rett kvalitet råstoff til Yara Porsgrunns gjødselfabrikker på Herøya.

Siden Rune Skagsoset og kollegaer tok i bruk nettbrett i hjullasteren har råstoff-teamet fått innflytelse på gjødselkvalitet og egen jobbhverdag. Nå styrer de levering av 1 million tonn rett kvalitet råstoff til Yara Porsgrunns tre fullgjødselfabrikker fra et spesialtilpasset «dashboard».

Nullet ut feil

Statistikken er entydig. Feilleveranser av råstoff har stupt i null på få måneder. 

– Jeg tror ikke det har vært noe feilkjøring eller misforståelser siden vi tok i bruk nettbrettløsningen i april, forteller Skagsoset. – Null feilleveranser påvirker jo gjødselkvaliteten. Tidligere brukte vi mye tid på å finne ut hvorfor en feil oppstod. Nå ser jeg fort kvalitetsfeil, kan justere og bruker mindre tid på feilsøking. Råstoffet vi bruker er kostbart og fraktes langt med båt til Herøya, så det er jo også bra for økonomien at vi greier å treffe med rett råstoff inn i gjødselproduksjon hver gang.  

Skagsoset tituleres «kalikjører» inspirert fra råstoffet til gjødsel som hovedsakelig består av forskjellige typer kaliumholdige salter.

Digitalpiloter først i løypa

Skagsoset og råstoff-teamet har jobbet tett sammen med IT- og automasjonskollegaer i Yara for å tilpasse informasjon på skjermbildet (dashboards), nyttig for effektiv og feilfri råstoffkjøring fra båt til fullgjødselfabrikk.

fire menn i arbeidsantrekk står og sitter på stor hjullaster, industri
Digital-piloter: «Kalikjørere» på råstoff er sammen med IT- og automasjonsteamet i Yara Porsgrunn digitalpiloter, først ute i løypa med å ta i bruk nettbrett tilpasset råstoff i gjødselproduksjon. Fra venstre, Dag Pettersen (prosessdata), Rune Skagsoset, («kalikjører)» og Håkon Wærstad (teknisk sjef) oppe bak, og Jan Bjørtuft (prosjektleder/automasjon) foran.

IT- og automasjonsfolka er på tilbudssiden. – Når Rune sier hopp, så hopper vi og utfører, sier «IT-utvikler» Dag Pettersen, med glimt i øyet. – Vi bruker et PIMSystem (Process Information Management System), men dette er første gang vi bygger opp skjermbilder via «dashboards», så noen små utfordringer har det vært. Skjermbildet fungerer veldig greit nå og det er veldig enkelt å legge inn tilleggsfunksjoner og endre grensesnitt. Systemet har blant annet knapper, grafer og verdivisninger lagt inn som en ferdig pakke i PIMS-systemet levert av Porsgrunnsfirmaet Bazefield. Det er egentlig bare å skyve inn knapper og verdivisninger i skjermen, veldig lett å tilpasse, forklarer Pettersen. 

Fått ny jobbhverdag

Via nettbrettet i hjullasteren styrer Rune Skagsoset også nå egen jobbhverdag.

mann sitter inne i hjullaster og peker på nettbrett

– Her har jeg oversikt, får informasjon i nåtid (realtime) rett fra produksjonssystemet, og kan følge med på hvor og hva jeg skal fylle på av råstoff. Jeg kan planlegge dagen bedre, rett og slett. Også lunsjpausen, humrer Rune. – Planlegging og kommunikasjon er viktigste fordeler, mener Rune.

Avhengig

– Du blir jo fort litt avhengig når du først har fått nettbrettet inn i hjullasteren, sier Rune. – Jeg kunne ikke tenke meg å gå tilbake til slik det var tidligere, det blir litt for tungvint. Vi har jo enda en fordel med det nye systemet fordi dersom brettet ikke fungerer, så kan vi logge oss inn via mobiltelefonen.

fire personer, poserer, ute, industri
Flinke IT-kollegaer: – Jeg synes de har vært flinke, både Jan, Dag og Håkon i IT-avdelingen. Vi har hatt god kommunikasjon. De har hørt på hva vi kalikjørere mener, så det har fungert veldig greit. Alle de andre fem kalioperatørene er også veldig fornøyd, sier Rune.

Å lage gjødsel er litt som å bake kake

Kort fortalt er jobben til Skagsoset å fylle råstoff inn til mineralgjødselfabrikkene.

– Å lage gjødsel er litt som å bake kake, forteller Rune. Han forklarer at hovedråstoffet til gjødsel er mange forskjellige salter, bl.a. kaliumklorid, kaliumsulfat, keseritt, samt flere tilleggsstoffer, blant annet boraks, jernsulfat, natriumsulfat, MGO, dolomitt.  

–  Vi henter råstoff fra hauger levert i bulk, doserer inn og passer på at produksjonen har tilstrekkelig. Alt må planlegges. Noen ganger må vi mikse flere stoffer sammen, fabrikkene har ulike behov.

 

Mikser råstoff på oppskrift

– Rett råstoffmiks er ditt ansvar?

– Ja. Jeg får en oppskrift fra fabrikken som sier at de skal ha så og så mye tonn eller antall skuffer. Vi mikser rett råstoff til rett gjødselkvalitet.

– Det gjelder å være nøye med å skuffe inn rett type ingredienser råstoff når man jobber i et selskap som lager verdens beste gjødselkvaliteter og leverer det bredeste sortiment gjødselkvaliteter fra Porsgrunn. 

Hjullaster kjører med vare i skuffen
Kjerka: Her kjører Skagsoset hjullaster mellom Yaras fullgjødselfabrikk 4 til råstofflageret kalt «Kjerka» (bygg til høyre, spisst tak). Råstoff i løs vekt losses fra båt og fraktes på transportbånd inn i «Kjerka». Her mikser Skagsoset forskjellige råstofftyper på oppskrift og skuffer det inn i gjødselproduksjon.

1 million tonn salter 

– Det er et forbruk her på en million tonn salter vil jeg tro, sier Skagsoset. – Det blir ganske mange timer i maskinen i løpet av et år, kanskje 2000 timer.

Ruller ut til flere

Planen er at flere skal ta i bruk nettbrett med spesialtilpassede dashboards i gjødselproduksjon i Yara Porsgrunn. 

– Denne løsningen er bra for brukere som skal håndtere store verdier, sier Håkon Wærstad, teknisk sjef. Han forteller at de planlegger tilsvarende systemer i to lasteapparater.

to personer sitter på hjullaster
Til venstre "Kalikjører" Rune Skagsoset og Håkon Wærstad, teknisk sjef Yara Porsgrunn.

Spart inn investeringer

– Hva er kost nytte på å ta i bruk dashboard-systemer?

– Vi har ikke finregnet på det, men jeg tror at feilkjøringer vi har spart inn, og det at Rune og kollegaer har fått en bedre hverdag og kan planlegge dagen selv, dekker godt opp investeringene i utgangspunktet, sier Wærstad.

Investeringer i utgangspunktet var ca. en halv million kroner, forteller han.

Åpner for flere, og rimelige løsninger

I starten vurderte Wærstad og IT-teamet Yara først å bruke wifi, så 5G, mens dette går på 4G. 

– 4G åpner for flere løsninger. Og da er ikke kostnadene 500 000. Da er det kostnader for et nettbrett, ca. 6-7000 kroner, konfigurering og utstyr for å montere i kjøretøy eller lasteapparatet. Du kommer langt med 50 000 kroner vil jeg tro, sier Wærstad.

tre personer ute i gate i industripark
Testteam Herøya: Yara Porsgrunns testteam gjennomfører en lang rekke tester på bruk av 5G-nettverk til logistikk- og lasteoperasjoner i Herøya Industripark de neste par årene. Fra v: Håkon Wærstad, teknisk sjef, Arve Haavik, IT sikkerhetsekspert og Stig Myrland, Leder Prosessdata, Yara. Foto: Ole Bjørn Ulsnæs.

Wærstad og IT-teamet i Porsgrunn er også med i EUs flaggskip-prosjekt «5G Solutions» hvor Yara skal ta i bruk Telenors 5G-nettverk og gjennomføre en rekke tester av utstyr i logistikkoperasjoner på Herøya.

Spin Off

– Dette prosjektet er ikke en del av EU-prosjektet, men det er en Spin-off i tankegangen. Det er klart at når vi får 5G så vil jo hastigheten bli helt annerledes. Da kan vi jo kjøre video hvis vi ønsker det, og ha kameraer integrert i systemet.

– Så bra!, sier Rune Skagsoset ivrig. – Det er noen kameraer vi gjerne vil ha opp etter hvert.

 

Les også