TB Taksikring og Proventia lager ny forretningsmodell – mål å femdoble veksten

TB Taksikring rigger for vekst. Liten, lønnsom nisjeprodusent av takstiger ser for seg å femdoble salget de neste fem årene. Sammen med Proventia utvikles ny forretningsmodell som skal gjøre det mulig.

– Fra å være en liten produksjonsbedrift med to ansatte, får vi nå muligheten til å øke produksjonskapasiteten betraktelig, forteller familieduoen Bråthen

– Fra å være en liten produksjonsbedrift med to ansatte, får vi nå muligheten til å øke produksjonskapasiteten betraktelig, forteller familieduoen Bråthen; faren og gründer Tore, og datteren Bente som overtok den daglige ledelsen for ett år siden.

–– Familiebedriften TB Taksikring i Skien har tjent penger i over 20 år på å produsere og selge takstiger og snøfangesystem til proffmarkedet.

Restart

Et generasjonsskifte ble begynnelsen på nye perspektiver og ideer for videre utvikling. Nå er TB Taksikring en del av inkubatormiljøet Proventia på Herøya, og det jobbes for fullt med en slags «restart» for virksomheten.

– Vi får spennende vinklinger fra Proventias forretningsnettverk som tvinger oss til å se virksomheten med nye øyne. Jeg tror samtidig at nytten er gjensidig, ved at begge parter lærer noe. Det skjer spennende kompetanseoverføring som vi bygger videre på, og som også kan være relevant for andre nisjeprodusenter som opererer i markeder med sterk kjedemakt, sier daglig leder Bente Bråthen.

Rigger for vekst

TB Taksikring er allerede i full gang med å rigge for ny vekst.

– På nyåret starter vi opp produksjon i nye lokaler hvor vi kan mangedoble kapasiteten. Fra å være en liten produksjonsbedrift med to ansatte, får vi nå muligheten til å øke produksjonskapasiteten betraktelig, forteller familieduoen Bråthen; faren og gründer Tore, og datteren Bente som overtok den daglige ledelsen for ett år siden.

Parallelt legges planene for økt kommersialisering gjennom å lage ny forretningsmodell sammen med Proventas forretningsutviklere.

Klokketro på markedspotensial

Alle har klokketro på et uforløst kommersielt potensiale, i Norge men også internasjonalt, og det til tross for at nisjeprodusenten opererer i et konservativt byggmarked styrt av store kjeder som er mest interessert i å snevre inn antall leverandører.

– I Norge har storaktøren Lobas grep om åtti prosent av markedet innenfor vårt segment, takstige og snøfangersystem, forteller Bente Bråthen. – Med under tre prosent markedsandel er vi en liten mygg i forhold. Men jeg velger å se det som et stort uutnyttet potensiale. Vi tror det er mulig å femdoble salget de neste fem åra, sier hun optimistisk.

Kommersialisering og ny forretningsmodell

Bente Bråthen og Jørn Roar Bamble i Proventia, synes samarbeidet er spennende og lærerikt.

Bente Bråthen og Jørn Roar Bamble i Proventia synes samarbeidet er spennende og lærerikt. 

Et tilfeldig møte mellom Bente Bråthen og Proventias Jørn Roar Bamle på gründeruka i Telemark for ett år siden, satte fortgang i fornyingsjobben som skal utløse markedspotensialene.

– Vi ser på flere mulige forretningsmodeller og markedsstrategier, og belyser spørsmål som er relevante både for oss i TB Taksikring, og også for bransjen. Bl.a. Hvordan kan nisjeleverandører nå ut i et byggmarked styrt av store kjeder? Hvilke verktøy kan hjelpe oss med å nå markedet (teknologi, netthandelsløsninger)?

Jørn Roar Bamle synes det er spennende å jobbe med bedrifter som har vekstpotensialer. – I disse omstillingstidene legger SIVA vekt på at inkubatorene også skal bidra til vekst i etablerte virksomheter som har et uforløst potensial. TB Taksikring er et godt eksempel på dette, understreker han.

Utnytte fordelene som liten

Bente Bråthen følger nøye med på endringene i markedet. Hun tror på de som sier at «I framtiden er det ikke de store som spiser de små, det er de raske som spiser de trege.»

– Som liten nisjeprodusent står vi friere til å utnytte fordelene, mener Bente Bråthen. – Fordelene er at økonomien er på stell. Vi tjener penger, er konkurransedyktige og har en smart produktløsning, forteller hun.  

Produksjonslinjen og produktene er basert på Tore Bråtens praktiske erfaring som blikkenslager gjennom mange år.

Smart uten automat

I produksjonshallen på Rødmyr står mekaniske maskiner med spesialtilpassede verktøy som bearbeider metalldeler

I produksjonshallen på Rødmyr står mekaniske maskiner med spesialtilpassede verktøy som bearbeider metalldeler (Foto: Dag Jenssen) 

I produksjonshallen står mekaniske maskiner med spesialtilpassede verktøy som bearbeider metalldeler, og som videre monteres og lakkes manuelt.

– Man kan tenke smart uten at alt går på automat, kommenterer Bente Bråten.

– Vi er svært konkurransedyktige og noen ganger mer effektive enn de store, forteller blikkenslager-gründeren. Men det jeg er mest stolt over, er at løsningene våre gir kundene stor gevinst. Jeg får tilbakemelding fra kunder om at de nesten halverer monteringstiden med våre snøfangersystemer.

Gevinster

Går det som far og datter Bråthen vil, kan flere få glede av gevinstene som TB Taksikring har ambisjoner om å skape framover.

Mens vi snakker, ringer telefonen. En ny potensiell kunde er på tråden.

– Får vi kontrakt med denne kunden, må vi ansette i mars, avslører Bente begeistret etter samtalen. 

– Vekstambisjonene våre legger opp til at vi skal bli en mellomstor virksomhet på sikt. Da har vi skapt verdier. Det betyr også flere arbeidsplasser og flere praksisplasser.

Les også:

«.. innovasjon i forretningsmodell, nettverk og allianser gir størst verdiskaping. Kundeopplevelse, kundetilfredsstillelse og kundebehov bli de viktigste innovasjonsdimensjoner framover, skriver seniorrådgiver Stine Alm Hersleth i sitt innlegg i Nofima.

Slik lager du en forretningsmodell, innovasjonnorge.no.

Slik taper gårsdagens vinnere kampen om fremtiden, skriver Silvija Seres, president polyteknisk forening i en kronikk i Aftenposten mai 2016.