Miljøbelastningen ved å produsere batterier til el-ferger spares inn på 1,4 måneder

Miljøbelastningen ved å produsere batterier til el-ferger er veldig små i forhold til utslippene som spares, går det fram av en rapport som NOx-fondet har bestilt, og som Teknisk Ukeblad omtaler i dag.

Teknologiselskapet Grenland Energy som holder til i Herøya Industripark, har vært med å beregne miljøkostnadene for batterier, sammen med Maritime Battery Forum, ABB og DNV GL. 

Rapporten tar for seg miljøkostnadene i hele batteriets livsløp, fra vugge til alderdom, og inkluderer alt fra gruvedrift for metaller – til produksjon og transport fram til skip. Miljøeffekten av å produsere batteri til en typisk el-ferge vil være utliknet på ca. 1,4 måneder, konkluderer rapporten. Ledelsen i Grenland Energy karakteriserer resultatene som oppsiktsvekkende. 

Grenland Energy som utvikler batterisystemer til maritim bruk, fikk nylig tilsagn om millionstøtte fra Pilot-E-programmet, og skal delta i to prestisjetunge prosjekter som dreier seg om utvikling av innovative null-utslippsløsninger for maritim transport.  I den forbindelsen søker selskapet tre nye senioringeniører.