Ammoniakkfabrikken snart klar til en måneds testing før oppstart etter brannen i april

24. april brant kompressorsalen i Yaras ammoniakkfabrikk i Herøya Industripark. I løpet av august starter uttesting av nytt og reparert utstyr, med mål om oppstart av fabrikken i løpet av september. 

Produksjonssjef for ammoniakkfabrikken Pål Klavenes.

KLAVENES: – Yara ønsker å gjennomføre en en-til-en-utskifting av ødelagt utstyr. Vi gjør minimalt med endringer, men gjennomfører noen tiltak for å unngå at en slik brann skal oppstå igjen, sier produksjonssjef for ammoniakkfabrikken Pål Klavenes.

Ganske umiddelbart etter brannen satte Yaras egen organisasjon i gang med å planlegge reparasjoner. Bilfinger, som har vedlikeholdskontrakt med Yara, startet forberedelsene til å utføre arbeidene, og i mai gikk et mannskap på godt over 100 medarbeidere i gang. Nå er jobben gjort. Nesten 100 km med kabel er byttet og koblet opp, ødelagte instrumenter er byttet, ventiler er overhalt eller byttet, og en rekke andre reparasjoner er utført. 

Brannen som oppstod i en oljetank, ødela kabler, ventiler, feltinstrumenter og deler av kranbanen.

– Heldigvis fungerte slukkeanlegget slik det skulle. Derfor har bl.a. store kompressorer klart seg fint. Det er et hyggelig og viktig poeng i en ellers lite trivelig hendelse, sier produksjonssjef for ammoniakkfabrikken, Pål Klavenes.

Bygger opp igjen uten store endringer

Yara ønsker å gjennomføre en en-til-en-utskifting av ødelagt utstyr. – Det er effektivt, forklarer Klavenes. – Vi unngår å gjøre feil siden vi erstatter utstyr som har fungert godt i lang tid, og gjør ting riktig med en gang. Vi gjør minimalt med endringer, men gjennomfører noen tiltak for å unngå at en slik brann skal oppstå igjen. 

Bilfingers prosjektleder for gjenoppbyggingen av ammoniakkfabrikken, Kjell Solvang.

SOLVANG: Bilfinger har hatt i overkant av 120 medarbeidere i sving med reparasjonsarbeider i perioden fra slutten av mai til utgangen av juli, forteller Bilfingers prosjektleder for gjenoppbyggingen av ammoniakkfabrikken, Kjell Solvang.

En måned er satt av til uttesting og klargjøring til oppstart. Oppstarten vil ta én til to uker før fabrikken er i normal drift igjen.

– Johan Guldbjørnsen har ledet en dyktig prosjektorganisasjon, som har jobbet tett med Yaras drifts- og vedlikeholdsorganisasjon. Bilfinger er vår lokale vedlikeholdspartner, og de har jobben med å bygge opp fabrikken igjen, godt hjulpet av sine underleverandører, forteller produksjonssjefen.

Bilfinger var raskt i gang

I slutten av mai var arbeidene i gang. Bilfinger har tatt seg av de fleste oppgavene og har hatt mekanikere, isolatører, el/aut-folk, platearbeidere, bygningsfolk og kompressormekanikere i arbeid inne i fabrikken.

– Bilfinger stiller med utførende mannskaper, forklarer Solvang. – Så fort skadene var kartlagt, begynte Yara å vurdere hva som skulle byttes. Vi kom inn og jobbet på Yaras planer og detaljplanla vårt arbeid fra dag til dag.

Krevende å få tak i folk

– Vi har hatt litt av en utfordring i forbindelse med å skaffe mannskaper til jobben, forteller Solvang.

– Ikke bare er det ferietid. Denne jobben kom samtidig med at vi avslutter store jobber i Bamboo-prosjektet. Men det har gått bra. Vi har hentet inn folk fra andre Bilfingerenheter, fra samarbeidspartnere her i Grenlandsdistriktet og fra andre steder. Vi har vært heldige og har fått inn en arbeidstokk med blide og dedikerte fagfolk som har brettet opp ermene og gjort en kjempejobb for å få fabrikken i drift igjen. Bilfingers lokale folk går som baser og arbeidsledere sammen men noen fra Yara.

Elektro og automasjon er den største gruppen med over 100 mann i sving. Hele 50 - 55 fagarbeidere går i rotasjonsturnus med 12 timers arbeidsdager i to uker og så 14 dager fri. I tillegg er 15 - 20 medarbeidere i sving på dagtid. Det betyr at Bilfinger har i overkant av 120 medarbeidere i jobb fra slutten av mai til utgangen av juli.

Nesten 100 km kabel byttes

Arbeidsleder André Haugseter og Mads Bennetsen har fjernet kabler

KABLER: Arbeidsleder André Haugseter og Mads Bennetsen har fjernet kabler. Når den jobben var gjort, begynte arbeidet med å trekke nye kabler.

– Vi er ferdige med å rive kabler og elektrisk utstyr som er ødelagt av brannen. Nesten 100 km kabel – alt fra signalkabler til store, strømførende kabler skiftes ut. Samtidig skal det inn nytt lysarmatur i kompressorsalen, og det skal gjøres noen bygningsmessige arbeider. Fundamentene til traverskrana skal utbedres, og oljetanken der brannen startet, er reparert, forteller Solvang.

I tillegg er det en del mekanisk utstyr, rør og ventiler som skal sjekkes. Ventiler som kan repareres, blir sendt til Bilfingers Ventilverksted, mens andre blir byttet med nye. Isolatører demonterer og tilbakefører isolasjon rundt rør og ventiler, og kompressormekanikere har tatt en grundig sjekk av kompressorene.